Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Om Peder Lykke Huset

Specialklasserække

Om Peder Lykke Huset - specialklasserækken ved Peder Lykke Skolen

 

Peder Lykke Skolen rummer både en almen skole 0.-9. klasse og en specialklasserække (Peder Lykke Huset) for elever med autisme og/eller ADHD. Fra skoleåret 2022-23 har Peder Lykke Huset elever på 0., 1., 3., 4., 5. og 6. klassetrin.

Skolen er helhedsrenoveret og byggeriet blev afsluttet i 2020. Skolens udeområder består af aldersopdelte skolegårde, en lille afskærmet legeplads, som kun specialklasserækken benytter samt et område på Birketinget med baner og forskellige aktivitetsmuligheder. Området ligger i umiddelbar forlængelse af skolens areal og indgår i skolens aldersopdelte legepladser. Specialklasserækken har desuden stor glæde af de mange områder med legepladser, skaterbaner, byggelegepladser og Bondegården, som ligger lige ved siden af skolen. Med Amager Fælled meget nær ved skolen er der hurtigt adgang til naturoplevelser i løbet af dagen.

Vores lokaler ligger på skolen men ikke midt i almenklassernes hjemmeområder. Specialklasserne kan gøre brug af skolens faglokaler og øvrige faciliteter, når det er relevant.

Med udgangen af 2022 flytter tandplejen væk fra skolen, og i den forbindelse vil de lokaler, som har været deres blive istandsat og indrettet til specialklasserække for yderligere basisgrupper.

Specialklasserækken åbnede d. 1. august 2021 dørene for 10 elever og har i løbet af året modtaget elever, så vi på nuværende tidspunkt har 16 elever fordelt på 2 basisgrupper. I august 2022 begynder 10 nye elever.

Målgruppen er elever med gennemgribende udviklingsforstyrrelser og specifikke indlæringsvanskeligheder, der er vurderet at ligge indenfor normalbegavelsesområdet. Eleverne har sociale og kommunikative udfordringer og er typisk diagnosticeret indenfor autismespektret (ADHD og andre opmærksomhedsudfordringer). Eleverne kan også have udfordringer i forskellig grad ift. sanseforstyrrelser, høj grad af impulsivitet, kravafvisende adfærd og angstrelaterede problematikker.

Eleverne er organiseret i aldersintegrerede basisgrupper af varierende størrelse (op til 8 børn), som kan spænde over to-tre klassetrin. Grupperne er sammensat med udgangspunkt i elevernes læringsmæssige forudsætninger, faglige og sociale funktionsniveau samt deres personlige behov ift. læringsmiljø.

Specialklasserækken er et helhedstilbud med skole og fritidsdel i egne lokaler. Eleverne vil gennem hele dagen møde et fast team af voksne i både skole og fritid. Hver basisgruppe er tilknyttet et fast team af lærere og pædagoger varierende ift. antallet af elever i gruppen. En gruppe består typisk af 2-3 lærere og 2 pædagoger samt evt. støtte fra en pædagogmedhjælper.

 

Faglighed

Med udgangspunkt i Undervisningsministeriets Fælles mål tilrettelægger vi den daglige undervisning.

Det er vores mål, at eleverne afslutter deres skoletid med Folkeskolens Afgangsprøver. I fag eller situationer, hvor dette ikke er realistisk, laves en alternativ evaluering af elevens kompetencer indenfor det/de konkrete fag.

Undervisningen i basisgruppen tilrettelægges med udgangspunkt i en viden om, hvilke hensyn, vi skal tage ift. elever med sociale og kommunikative udfordringer. I undervisningen kobles individuel tilpasning med undervisning af gruppen.

Det forhold, at vi er del af en almen skole, betyder, at eleverne, hvis og når de magter det, kan få adgang til at deltage i små såvel som større dele af skolelivet i almenafdelingen. Det være sig i kortere eller længere perioder. Det kan fx være ved at følge undervisningen i ét eller flere fag/forløb et antal timer om ugen, deltage i arrangementer el.lign.

Vi tager afsæt i den enkelte elevs særlige forudsætninger i beskrivelsen af læringsmål i den individuelle elevplan. Teamets lærere og pædagoger fastlægger i samarbejde faglige såvel som sociale mål. Eleven inddrages i dette arbejde gennem løbende elevsamtaler. Særlige fokuspunkter i elevplanen udarbejdes løbende i samarbejde med forældre og de ressourcepersoner, som understøtter skolens arbejde med elevens udvikling fx talehørelærer og ergoterapeut fra Børnecenter København samt psykolog fra område Amager. Der er faste møder mellem lærer, pædagoger og ressourcepersoner, ligesom der er regelmæssige møder mellem forældre, lærere og pædagoger.

 

Udvikling af sociale færdigheder og kompetencer

Der er for specialklasserækkens lærere, pædagoger og elever en særlig opgave i udviklingen af den enkelte elevs sociale færdigheder og kompetencer. Der arbejdes således systematisk med dette i undervisningen og fritidsdelens aktiviteter. I skolen er det sat på skemaet, og i skole såvel som fritid er det en stor del af overvejelserne bag mange af de aktiviteter, som eleverne deltager i. Målet er at styrke den enkelte elev i at kunne navigere og fungere i fællesskaber og sociale sammenhænge. Konkret arbejder vi med at øve eleverne i at håndtere følelser og interagere med andre med henblik på at indgå i fællesskaber. Det kan være fællesskaber, som i større eller mindre grad er tilpasset elevens behov og forudsætningen. Rammerne kan fx spænde fra at indgå i en hverdag i den kendte basisgruppe til deltagelse i leg, spil og undervisning i mindre grupper sammen med elever fra almenklasser, hvor den voksnes støtte og guidning er gennemgående. Udgangspunktet for vurderingen af dette er elevens behov og forudsætninger.
I begyndelsen vil vi naturligvis have fokus på at etablere tryghed og trivsel i basisgruppen.

 

Sammenhæng i dagen

De pædagoger, som er tilknyttet basisgruppen i skoletiden, er de samme, som tilrettelægger elevernes fritidstilbud. Vi har fokus på at sikre gode overgange fra skole til fritid, og at fritidsdelen skal være en god overgang til resten af dagen hjemme i jeres familie. I skoledelen samarbejder lærere og pædagoger om de faglige og sociale mål. I fritidsdelen har vi fokus på elevernes interesser og via dem arbejdes der med de individuelle og fælles sociale mål. Vi ser de to dele som tæt sammenhængende. De skal støtte eleverne i deres personlige udvikling og i de sociale fællesskaber samt ruste dem til at navigere i sociale sammenhænge i og uden for skolens rammer.

 

Ved yderligere spørgsmål kan I rette henvendelse til:

Afdelingsleder Trine Bendixen Johansen:  mail FH7D@kk.dk Tlf. 51 68 71 55

KKFO-leder Janne Rosendal Clemmesen: mail vd7u@kk.dk Tlf. 23 82 97 67

 

 

Peder Lykke Skolen

Brydes alle 25, 2300

pederlykkeskolen@kk.dk

+45 82566950

EAN NR.

5798009381743