Der er tre læringsrum i et dagtilbud, hvor rutinerne er en af disse. De er defineret ved, at det er det vi gør hver dag. Rutiner i et dagtilbud er en samlet betegnelse for de daglige gøremål, der knytter sig til varetagelsen af institutionens funktioner i forhold til børnenes grundlæggende behov for mad, hygiejne, påklædning osv.
Pædagogiske rutiner:
- Er skelettet i det pædagogiske arbejde, og indgår centralt i hverdagslivet.
- Er særdeles betydningsfulde, idet de er daglige, tilbagevendende, vedvarende og spredt ud over dagen.
- Udgør den rytme, som også al andet pædagogisk arbejde må udfolde sig i forhold til - og er indlejret i.
Læring og rutiner
Der foregår læring i garderoben, ved de daglige måltider, på badeværelset, når børnene skal vaske hænder eller på toilettet og i forbindelse med børnenes ankomst og henholdsvis modtagelse i dagtilbuddet, afsked om morgen og det modsatte om eftermiddagen i forbindelse med afhentning af børnene.
Mening for børn
- forudsigelighed giver trykhed
- det er umiddelbart meningsfuldt for børnene at være med og blive inddraget i og være aktør og deltager i de daglige pædagogiske rutiner i institutionerne.
- børn har brug for at profitere af at blive inddraget og deltage aktivt i og bidrage til det fælles daglige liv og de opgaver, der skal løses.
Inddragelser af børnene i pædagogiske rutiner fremmer
- meningsfuldhed, engagement, medansvar, ansvarlighed, handlemuligheder, handleevne, selvstændighed og selvhjulpenhed
- muligheder for succesoplevelser øges, oplevelsen af at være med, deltage i fællesskaber samt, at kunne bidrage og have oplevelsen af at være værdifuld.
Den inkluderende tilgang i rutinepædagogik fremmer en lang række kompetencer hos børnene:
- Personlige
- Sociale
- Kulturelle
- Sproglige
- Motorisk
- Skaber fællesskaber hvor alle kan deltage