Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Antimobbestrategi

Antimobbestrategi

På KKFO'en arbejder vi målrettet med at forebygge mobning. Det gør vi ved at have fokus på det enkelte barns trivsel og børnefællesskaber i det daglige pædagogiske arbejde. Derudover har hele det pædagogiske personale i KKFO'en deltaget i et kursus ved navn ”Fri for mobberi” 2019 som er udarbejdet af Mary Fonden og Røde Kors.

Mobning og Trivsel var Mary Fondens første indsatsområde. Her stod det tidligt klart, at kampen mod social isolation også er en kamp mod mobning, fordi mobning handler om at udstille og udskille. I Mary Fonden forebygges mobning gennem øget trivsel, fordi det skaber stærke børnefællesskaber og er den bedste vej uden om mobningen og ind i fællesskabet. For alle børn. Formålet er at styrke børnenes fællesskab, så alle børn føler, at de hører til.

Vi læner os op ad tre definitioner af mobning den første er arbejdstilsynets definitionen:

”Der er tale om mobning, når en person regelmæssigt og over længere tid- eller gentagende gange på grov vis-udsætter en anden person for krænkende handlinger, som vedkommende opfatter som sårende eller nedværdigende. Der er først tale mobning, når den person som det går ud over, ikke er i stand til at forsvare sig effektivt.”

Den anden er Psykologisk Pædagogisk ordbogsdefinitionen af mobning:

Gruppevold; flokadfærd med vold der af en større el. mindre gruppe rettes mod en enkel person; kan opfatte både fysisk og psykisk angreb samt udelukkelse af et fællesskab; mobbeofret afviger fra gruppen pga. fx udseende, etnisk herkomst, påklædning, påfaldende adfærd og ved at virke passiv, usikker og utryg; ofret oplever hjælpeløshed og opgiven; mobberen er aggressiv, drillende og uden evne til indføling; flere drenge end piger mobber; forekommer blandt voksne på arbejdspladser; på mange arbejdspladser drøftes det psykiske arbejdsklima og der udformes etiske retningslinjer for socialt samvær.

Den tredje og nyeste er Red barnets definition af mobning:

  • Et gruppefænomen
  • Udstødelseshandlinger af systematisk karakter
  • Kan være direkte og forfølgende eller indirekte og udelukkede
  • Foregår i en sociale sammenhæng, som barnet ikke kan trække sig fra
  • Foregår kun, når der er en magtubalance
     

Mobning skal bekæmpes med forebyggelse
Ifølge ”Fri for mobberi” opstår mobning sjældent, når børnene i gruppen er gjort bevidste om, at der er forskel på at drille for sjov og drille for alvor. At det er sejt at kunne sige fra og hjælpe andre. Fri for Mobberi giver børnene nogle konkrete redskaber til at håndtere drillerier og mobning, ligesom materialet indeholder råd og information til forældre og fagfolk om deres vigtige rolle i det forebyggende arbejde. Derudover arbejder vi ud for fire værdiger i Fri for Mobberi som er: Tolerance, respekt, mod og omsorg.

Primær forebyggelse:

Hvordan arbejder vi med konkret at forebygge mobning?

  • Det pædagogiske personale er bevidste om, at den gode relation er afgørende for tilliden mellem barn og voksen og vi er opmærksomme på at prioritere tid og rum til, at lytte til det enkelt barn eller børnegruppen
  • Vi er opmærksomme på, hvordan børnene taler til og om hinanden
  • Vi er opmærksomme på hvordan børnene kommunikerer nonverbalt både iht. kropssprog, hånd tegn og mimik
  • Være forbilleder som voksne
  • I konflikthåndtering, stiller vi åbne spørgsmål, hv-ord
  • Gentagende vejledning i hensigtmæssig adfærd
  • Opmærksom på klassesammenhæng og overgange 
  • Vi arbejder i værkstederne hvor ”Det fælles Tredje” er i fokus. Hvilket er en god indgang til at øve samarbejde og respektfulde relationer ved, at vente på tur og hjælpe hinanden mm
  • Styrkelse af både selvtillid og selvværd giver bedre betingelser for at fungere godt socialt
  • Lave fællesskaber som er rummelige
  • Lave et fri for mobberi værksted, hvor vi arbejder med materialet i forskellige processer. F.eks. billeder af børnene med ansigtsudtryk, som viser de seks grundfølelser; glæde, vrede, tristhed, bange, overrasket og afsky
  • Lave tiltag, så børnene bliver mere opmærksomme på hinanden. Det kunne f.eks. være ved at blive bedre til, at hilse og sige farvel til hinanden.
  • Teater-rollespil, hvor vi træner empati
  • Opmærksom på at konflikter er håndteret og afsluttet i skolen, så børnene kan komme på KKFO'en med et konfliktfrit sind.
  • Give børnene en forståelse for solidaritet
  • Den sidste torsdag i måneden holder vi Børnemøder, hvor relevante emner tages op, se nedenfor  


Forslag til emner vi kan tage op i f.eks. børnemøder eller i aktiviteter:

  • Hvad er en god ven?
  • Hvad gør man, hvis man bliver drillet?
  • Hvad gør man hvis man bliver mobbet?
  • Hvad gør man når man føler, at man bliver holdt udenfor i en leg eller i en gruppe?
  • Hvordan hjælper man en ven som er ked af det?
  • Hvordan passer man på sig selv og på andre?
     

Hvordan opdager vi mobning?

  • Børn, som ikke er i trivsel
  • Børn, der holdes udenfor i leg
  • Hvis vi observerer et hårdt sprog mellem barn-barn eller barn-voksen er det vores pædagogiske ansvar, at tale med børnene om, hvordan vi skal tale til hinanden med respekt, samt arbejde med at lære børnene at aflæse reaktioner og følelser hos hinanden
     

Hvordan håndterer vi mobning, når vi opdager at det finder sted?

Arbejdet med aktuel mobning:

  • Der udarbejdes en handleplan, der arbejder henimod at barnet eller gruppen kommer i trivsel igen. Forældreinddragelse er vigtig. Det kan være enkelte forældrepar eller hele årgange
  • Det er vigtigt, at det er de samme medarbejdere der er gennemgående i processen, når vi opdager at mobning finder sted. Både i praksis med barnet og i forældresamarbejde, før, under og efter forløbet og at der samles op på det efterfølgende.
  • Når vi har med en mobbesituation at gøre og der er sat en indsats i gang er vi ekstra opmærksomme på at begge parter bliver hørt i en konflikt. Dialogen er vigtig.
  • Præsenterer vores børn for nye relationer i teamet fx hvis vi ved, at nogle børn deler fælles interesse, men ellers ikke leger sammen, hvormed vi vil støtte dem i relationen.
  • Vi arbejder med at støtte nye relationer og give alternativer, hvis de har været i konflikt el.lign.
  • Øget fokus på forskelligheder, som styrker og ligheder
  • Opmærksomhed på ikke at tolke, men i stedet at undersøge  
  • Vi arbejder med hensigtsmæssige måder, at børnene kan sige fra overfor hinanden på.
     

Hvordan følger vi op på om mobning er stoppet og barnet eller børnegruppen er i trivsel igen?

Tegn på trivsel for det enkelte barn:

  • Barnet tager passende antal initiativer
  • Barnet præsenterer sine initiativer på en god måde
  • Barnet har god øjenkontakt
  • Barnet kan dele følelser
  • Barnet kan koncentrere sig
  • Barnet ser andre børn og viser empati
  • Barnet kan og vil lade sig lede
  • Barnet har en grundstemning af vitalitet

Tegn på trivsel for børnegruppen:

  • Alle er en del af et fællesskab
  • Børnene taler pænt til hinanden
  • Konflikter bliver hurtigt løst
  • Børnene hjælper hinanden indbyrdes

Forebyg mobning i dit barns fritidshjem- fem tips til forældre:

  • Støt dit barn i at indgå legeaftaler på krys og tværs i klassen; både i skolen og i fritiden.
  • Tal ikke dårligt om de andre børn i klassen, deres forældre, lærer eller pædagoger
  • Indfør social fødselsdagspolitik
  • Giv dit barn opmuntring til at sige fra og til at støtte og forsvare kammerater
  • Vær åben og positiv, når andre forældre fortæller om deres barns problemer