Madskole

VELKOMMEN I MADHUSET

HVAD ER MADHUSET?

Vi har de seneste år skabt et rum, hvor elever og lærer sammen kan nyde et dagligt måltid.

Altså et samlingspunkt i hverdagen på skolen, hvor eleverne lærer at spise sammen i respekt for hinanden. Rammen om alt dette er vores madhus. Her har vi, foruden spisesal og madhusets køkken, også madkundskab, fysik lokaler, tagterrasse og orangeri.

Madhuset er for alle skolens børn. Uanset om de selv medbringer mad eller vælger, at tage del i skolens madordning.

Madhuset er også et læringsrum, hvor alle elever fra 4. til 7. årgang, hvert år har en uge i køkkenet. Her undervises de i madlavning, ernæring, sensorik og værtskab.

Men lige så vigtigt stifter de bekendtskab med et læringsrum, der også er et arbejdsrum. Altså læring i andre rammer, hvor elevernes vante roller lades tilbage i klasselokalet. Hermed får de lov til at blomstre uden nogen forhånds indtagen fra voksne.

Husk at madhusets menu og hverdag kan følges på instagram @madhusetplys. Og vi forsøger også at opdatere skolens facebook med billeder o.s.v.

Frugt med EU-tilskud til alle elever  Billede fjernet.

Skolen har fra august 2023 delt frugt og grønt ud til alle elever på skolen i forbindelse med spisepausen. Dette skyldes at vi har været så heldige at modtage EU-tilskud til den ordning som hedder ”Skolefrugt og -grønt skoleår 2023 – 2024” via Landbrugsstyrelsen.

MADHUSETS SPISEORDNING

Måltidet handler selvfølgelig om velsmag og mætte maver.

Velovervejet nærings sammensætning, variation og gode økologiske råvarer giver energi til skoledagen. Men maden handler lige så meget om dannelse:

Madmod  modet til at smage noget fremmed. Ernæringsforståelse – hvorfor er noget godt for dig, hvorfor er noget skidt?

Råvarekendskab  er der hoved og hale i alt denne snak om økologi og bæredygtighed  hvad er hvad og hvordan ser det ud?

Sensorik  at udvikle børnenes smagssans og give dem nye præferencer.

Vi laver mad fra hele verdenen og med respekt for elevernes religiøse præferencer og eventuelle allergier. Ved allergier bedes I kontakte køkkenet (så vi kan forstå omfanget af allergien)

Eksempel på en uges menu (UGE 35)

Mandag

Hokaido / gulerod suppe med æble og ristede græskarkerner.

Friskbagt grahamsbrød.

Tirsdag

Fuldkornstærter med æg og sensommergrønt.

Frygt og gnavegrønt.

Thai nudelsalat med hakket kylling og grønt.

Grøntsagsstænger på siden.

Smørrebrød med rugmelspaneret rødspættefilet og hjemmelavet remoulade.

Hertil en lille salat med solmodne tomater fra Stensbøllegård.

Pasta Niçoise med tun, bønner og æg.

Salat med kartoffel og nektarin.

Fredag: Hjemmelavet rugbrød med hønsesalat og æble.

På turdage vil der blive klargjort madpakker som lærerne medbringer.

PRAKTISKE OPLYSNINGER

Tilmelding til spiseordningen kan tilgås via widget i Aula eller link på skolens hjemmeside ''skolemad-klub.kk.dk''

Dagsprisen for et måltid er 26,00 kr., det er dog muligt at søge tilskud(se længere ned).

Tilmeldingen er en abonnementsordning, så hvis dit barn ikke længere skal være med, skal maden afmeldes. Tilmelding skal ske senest sidste hverdag i måneden.

Hvis du tidligere har fået tilskud til skolemad via Københavns Kommune, men ikke automatisk har fået en reduceret pris, så kan du kan skrive en sikker mail fra linket skriv til os på https://eat.kk.dk/kontakt.

Hvis du ikke tidligere har fået tilskud, men ønsker at ansøge, så kan du gøre det via dette link: https://eat.kk.dk/.

Du kan også komme forbi skolens kontor og udfylde et skema, som skolen så sørger for at sende ind.

Uanset måden ansøgning afleveres på, kommer svaret i din e-boks.

Spørgsmål omkring betaling eller andet enten via hjemmesiden: skolemad-klub-kk.dk eller ved at ringe på

telefonisk support: tlf. 33 11 01 03.

Telefon tid er mandag + onsdag: 12.00-15.00

og tirsdag, torsdag, fredag: kl. 9.00-12.00

Skolens kontor vil selvfølgelig være behjælpelig hvor de nu har mulighed.

VI GLÆDER OS TIL AT SE JER ALLE I MADHUSET!

Madordningen er naturligvis non-profit og dækker blot personale, forsikringer og råvarer.

Ved spørgsmål vedr. allergier, kan madskolens personale træffes i stueetagen i madhuset inden for normal arbejdstid.

VI GLÆDER OS TIL AT SE JER ALLE I MADHUSET!

Information om tilskud

Shape Created with Sketch.

skolefrugt-plakat.pdf

Shape Created with Sketch.