Madskole

VELKOMMEN I MADHUSET HVAD ER MADHUSET?

Vi har de seneste år skabt et rum, hvor elever og lærer sammen kan nyde et dagligt måltid.

Altså et samlingspunkt i hverdagen på skolen, hvor eleverne lærer at spise sammen i respekt for hinanden. Rammen om alt dette er vores madhus. Her har vi, foruden spisesal og madhusets køkken, også madkundskab, fysik lokaler, tagterrasse og orangeri.

Madhuset er for alle skolens børn. Uanset om de selv medbringer mad eller vælger, at tage del i skolens madordning.

Madhuset er også et læringsrum, hvor alle elever fra 4. til 7. årgang, hvert år har en uge i køkkenet. Her undervises de i madlavning, ernæring, sensorik og værtskab. Men lige så vigtigt stifter de bekendtskab med et læringsrum, der også er et arbejdsrum. Altså læring i andre rammer, hvor elevernes vante roller lades tilbage i klasselokalet. Hermed får de lov til at blomstrer uden nogen forhånds indtagen fra voksne.

MADHUSETS SPISEORDNING

Måltidet handler selvfølgelig om velsmag og mætte maver.

Velovervejet nærings sammensætning, variation og gode økologiske råvarer giver energi til skoledagen. Men maden handler ligeså meget om dannelse:

Madmod – modet til at smage noget fremmed. Ernæringsforståelse – hvorfor er noget godt for dig, hvorfor er noget skidt?

Råvarekendskab – er der hoved og hale i alt denne snak om økologi og bæredygtighed – hvad er hvad og hvordan ser det ud?

Sensorik – at udvikle børnenes smagssans og give dem nye præferencer.

Vi laver mad fra hele verdenen og med respekt for elevernes religiøse præferencer og eventuelle allergier. Ved allergier bedes I kontakte køkkenet (så vi kan forstå omfanget af allergien)

Eksempel på en uges menu(uge 10):

Mandag: Dhal med yoghurt dressing og mango topping.

Tirsdag: Svensk pølseret (oksekødspølser, kartofler, rodfrugt og masse løg).
Vegetarer får svampe i deres ret.

Onsdag: Thai beef salad' med nudler og frugt.
Vegetarer får marineret tofu i deres salat.

Torsdag: Laks indbagt i fuldkorns - butterdej. Grøntsagsstænger på siden.
Vegetarer får feta/spinat fyld.

Fredag: Hjemmelavet rugbrød med hønsesalat og æble.
Vegetarer får æggesalat med æble og ristede champignon.

På turdage vil der blive klargjort madpakker som lærerne medbringer.

PRAKTISKE OPLYSNINGER

Tilmelding til madordningen sker via hjemmesiden: https://skolemad-klub.kk.dk/

Dagsprisen for et måltid er 26,00 kr. Tilmeldingen er på månedsbasis. Tilmelding skal ske senest sidste hverdag i måneden.

Det er muligt at markere automatisk bestilling samt automatisk betaling, ved at gøre dette skal I ikke hver måned selv huske at bestille og betale.

Ved automatisk betaling/optankning trækkes beløbet den sidste bankdag i måneden, det betyder IKKE at der så er bestilt mad.  Hvis kun den ene markering er sat skal I selv være opmærksomme på enten at bestille eller sætte penge på kontoen.

Der kan søges tilskud til spiseordningen, på samme vis som EAT. I kan printe ansøgningsskema fra skolens hjemmeside, ansøge elektronisk via dette link: https://eat.kk.dk/faq/tilskud-til-skolemad  eller kontakte skolens administration for hjælp til ansøgning.

Madordningen er naturligvis non-profit og dækker blot personale, forsikringer og råvarer.

Ved spørgsmål vedr. allergier, kan madskolens personale træffes i stueetagen i madhuset inden for normal arbejdstid.

Spørgsmål omkring betaling eller andet skal ske på skolens kontor.

VI GLÆDER OS TIL AT SE JER ALLE I MADHUSET!

Velkommen i madhuset

Shape Created with Sketch.

Tilskud

Shape Created with Sketch.